OFFNews 15 март 2013 в 15:49
Докато народът протестира, същите тези, срещу които протестира, крадат и се готвят да купят изборите с пари от наркотрафик и контрабанда.
Едно от първите изказания на новия финансов министър Калин Христов бе, че вече е направил анализ на двете приходни агенции – НАП и “Митници” и там всичко е наред. Христов обяви, че няма да прави смени, защото трябва да има приемственост и всичко е наред.
Числата говорят друго. Министърът не е сляп, за да ги види, но явно е притиснат да си затвори очите.
Защото през митниците се финансира партийната каса. През контрабандата и наркотрафика ще се купуват избори и ще се осигуряват гласове.
Нека да сметнем колко влиза в касичката само от контрабандата на цигари.
През 2008 година според статистиката на самата Агенция “Митници” обмитените късове цигари са 22 милиарда или 2 200 ТИР-а. Тогава според данни на Министерството на финансите има 10% контрабанда или общото потребление на цигари през 2008 година е било 25 милиарда къса. Бъдещите управляващи от ГЕРБ тогава твърдят, че контрабандата на цигари е над 30%.
Сега Ваньо Танов – шефът на Агенция “Митници” – твърди, че в момента контрабандата е до 15%. Обмитените късове цигари са 11,6 милиарда. Плюс 15% това прави 13,4 милиарда къса. На Ваньо Танов му се губят 11,6 милиарда къса до нивото от 2008 г.
Официалното обяснение е, че българинът е намалил цигарите.
Митниците и Министерството на здравеопазването обаче нещо не са се синхронизирали. Според анализ на МЗ след мерките за ограничаване на тютюнопушенето и драстичното вдигане на акциза, се очаква от цигарите да се откажат между 5 и 7% от пушачите и то не веднага, а в рамките на 3 години.
5% от 25 милиарда къса, колкото сме изпушили през 2008 г., са 1,5 милиарда къса. Така излиза, че пушим около 23,5 милиарда къса, но според експерти реалното потребление е около 21-22 милиарда къса.
Според статистиката ние сме на второ място по тютюнопушене в ЕС след Гърция, на първо място по пушачи под 18 г. и с най-голям процент пушачи жени.
Защо тогава статистиката на Агенция “Митници” твърди, че потреблението на цигари е намляло с 50%? Отговорът е прост – не е намаляло. Увеличила се е контрабандата и приходите в партийната касичка.
Приходи, обложени късове и средна акцизна ставка на тютюневите изделия в периода 2008–2012 г.
|
2008
|
2009
(преди възст.) |
2010
(преди възст.) |
2011
(преди възст.)
|
2012
(преди възст.) |
2013
прогноза АМ и МФ |
АКЦИЗИ ОТ ТЮТЮНЕВИ
ИЗДЕЛИЯ (в млн. лв.) |
1715,00
|
1787,70
|
1685,7
|
1680,00
|
1803,00
|
1850,00
|
ТЮТЮНЕВИ ИЗДЕЛИЯ ( в млрд. къса) |
21,90
|
17,90
|
11,96
|
10,9
|
11,6
|
11,9
|
ИЗЧИСЛЕНА СРЕДНА
СТАВКА (лева за 1000 к.) |
78,40
|
101,60
|
141
|
155
|
155
|
155
|
Източник: Агенция “Митници” и
Министерство на финансите
Колко пари правят 11 милиарда къса?Държавата е загубила за последната година само от цигари 2 160 000 000 лева. Два милиарда сто и шестдесет милиона лева от акциз и ДДС.
В партийната касичка и по цялата контрабандна верига е влязъл около 1 милиард.
Откъде идва разликата. Най-напред трябва да обясним каква е контрабандната верига?
Производствената цена на една кутия цигари е между 0,70 и 0,80 лева, като в нея се включва и печалбата на производителя.
До 4,70 лева, колкото е продажната цена, всичко е акцизи, мита и ДДС.
Продажната цена на черно на цигарите е между 2,50 и 4 лева.
Най-евтини са китайските цигари, които дори не са менте на известна марка. Но за сметка на това са с качества, които са абсолютно недопустими за европейския пазар.
Най-скъпи са цигарите, които са с чужд бандерол – например молдовски или сръбски.
Българските цигари с официална цена 4,50-4,80 лева се продават на черно за 3,50 лева на единична кутия или 30-32 лева на стек, което прави 3-3,20 лева за кутия.
Как става контрабандата на български цигари. Има 2 начина.
“Нормалният”, който виниги се е правил през последните 15 години, е следният:
Производителят упълномощава определен брой фирми да търгуват с неговите марки.
Тези фирми винаги са свързани с управляващите, независимо кои са те.
Следващото звено във веригата е фирма-купувач, която иска да изнесе цигари в далечна страна. Най-големите фенове на български цигари са Япония, Того, Иран, Ирак, Канарските острови, Либия, Филипините и Египет.
След като фирмата закупи произведените български цигари, те абсолютно легално напускат територията на България, като ТИР-ът се придружава до границата с конвой от МВР, за да не изчезне акцизната стока.
Камионът с цигарите отива до най-близката безмитна зона в съседна на нас държава извън Европейския съюз.
В този момент шофьорът на ТИР-а получава уведомление от фирмата, че дестинацията е сменена и трябва да разтовари цигарите в безмитната зона. Обикновено тя е Мерсин в Турция.
Тираджията разтоварва, подпечатват му документите, че е разтоварил стоката и той се връща в България.
От Мерсин стоката се връща контрабандно в България най-вече през морската ни граница. Как се случва това?
Първо намираме високопоставен подкупен служител от безмитната зона. Неговата задачка е проста – срещу 5000 долара да пише документ, според който цигарите се превръщат в дамски превръзки или гащи.
След това намираме стока (обикновено с произход Китай), която да служи за “тапа”. Любимите стоки са дамски превръзки, тоалетна хартия, гащи и интериорни врати. Логиката е тежестта на стоката-тапа да е същата като тежестта на цигарите в един контейнер.
Така правят “по-честните” контрабандисти. Фирмите, които са на едно добре познато политическо лице (жаргонно наричани “талибаните“) слагат каквото имат, като принципът е да е възможно най-евтино, за да спестят допълнителни разходи.
След това намираме празен контейнер. Той има идентификационен номер, който подлежи на проверка в интернет и от него трябва да личи, че контейнерът се е движил редовно по направлението Китай-Европа, тъй като стоката, която ще контрабандираме е с произход Китай.
После ни е нужен подкупен капитан на кораб, който е наясно, че няма да кара гащи, а цигари с гащи отзад.
Плащаме на шефа на безмитната зона официално да напише, че контейнерът е с гащи и е натоварен на еди-кой си кораб с дестинация България.
Плащаме му още веднъж, за да изпише по документи, че цигарите са напуснали безмитната зона в направление към далечна страна.
Натоварваме контейнера на кораба и той отива в българско пристанище.
От там наши проверени митничари го поемат срещу скромно възнаграждение – между 50 000 лева и 50 000 евро на контейнер. Сумата си делят между 5 и 10 души.
Контейнерът се обмитява като гащи и там с ескорт от МВР отива до нелегалната складова база, където се разтоварва. Ескортът на МВР е сравнително евтин – около 5 000 лева на контейнер. Срещу тази сума се застраховаш от дребния рекет на митнически мобилни групи, патрулиращи полицаи и катаджии. Най-важната застраховка обаче е срещу големи акции на МВР. Ако по-време на акция хванат такъв контейнер, ескортът обяснява, че вече го е арестувал и самият ескорт е участник в акцията, под ръководството на големите началници от морските градове.
А акциите са правят, за да се хванат тези, които се опитват да правят конкуренция на контрабандната верига или не се отчитат правилно в партийната касичка.
Има отделна тарифа за шефовете на ДАНС по морето, за да си затварят очите. Те са на “твърда заплата” между 5 и 10 хиляди лева на месец.
Същата “заплата” получават началници от РЗБОП и МВР в морските ни градове.
Висшите началници в София са на особена почит. Тяхната заплата от различните “честни” контрабандисти почва от 50 000 лева на месец и стига 250 хиляди евро на месец. На “талибаните” им е забранено да дават пари на митниците, тъй като те са под прякото покровителство на гореспоменатия бивш силов вицепремиер.
От нелегалния склад на едро, цигарите се разпространяват в определени региони на страната. На редовна заплата са: областните управители и местните структури на МВР, които отговарят за “бизнеса”. Хората, които се занимават с разпространение и продажба на дребно, отговарят и за купуването на гласове по регионите. Същите те ще бъдат застъпници в избирателните комисии.
При фирмите на “талибаните” нещата са още по-простички и директни. Там един известен политик на висока позиция само казва фирмата на началниците на митниците и МВР и никой по веригата не смее да пипне нито лев.
Човекът, който съобщава имената на правилните форми, е Митко Каратиста.
И всичко това е “честният” или поне обикновеният начин за контрабанда.
В последните няколко години обаче има нововъведение.
За да се спестят всичките тези разходи от завода производител се прави байпас на системата от измервателни уреди, които митницата въведе и стоката директно отива към нелегалните бази за разпространение. Там монополистът е една конкретна партия. По левче на кутия цигари отива директно при правилния човек.
През 2009 година съотношението между едната и другата схема е 90/10 в полза на “обикновената” контрабанда. Сега 50% от контрабандата се извършва чрез байпаса на системата.
От 2012 година Агенция “Митници” има разследващи функции. Т.е. правомощията й се увеличиха. Резултатът е, че хванатите камиони от 25 (през 2009 г.) станаха 8 (през 2012 г.). Защото митницата работи все по-добре, шефовете й не трябва да се сменят, а трябва да се осигури приемственост.
Таблица на задържаните късове контрабандни цигари в милиона къса:
2010
|
2011
|
2012
|
249,6
|
194,8
|
83,6
|
*Заб.: В един ТИР има 10 000 000 къса цигари.
Източник: Агенция “Митници”
Та това е положението с цигарите, а вие си протестирайте.Докато си протестирате и говорите за мажоритарна избирателна система, национализация и тинтири-минтири, от началото на годината до изборите през май един човек и неговата партия ще изкарат 200 милиона лева кеш пара.
Значителна част от тях ще бъдат употребени, за да се спечелят “честно” изборите.
Това е сумата само от цигарите.
Тя е само една трета от общата сума, която се лапа през митниците, където всичко е наред.
Другите две трети се изкарват от горива, наркотици, контрабанда на оръжие, стоки за широко потребление и износ на електроенергия.
А в следваща статия ще ви опишем как се краде и от тях.
Няма коментари:
Публикуване на коментар