неделя, 2 юни 2013 г.

Радикални промени в сигурността или следващ "Цветанов" за системата

Петя Владимиров, Дневник.бг, 30 май 2013

Прехвалената ГДБОП, галеното дете на МВР, определяната довчера за ударния отряд за громене на организираната престъпност, преминава в ДАНС. Този е първият законопроект за реформиране в сектора за вътрешния ред и сигурността на новата власт и значението му се подсилва не само от радикалните промени, които предвижда, но и от факта, че един от вносителите му е самият лидер на БСП Сергей Станишев. Законопроектът беше единодушно приет на първо четене в сряда от временната правна комисия на парламента (депутати от ГЕРБ не участват в комисията), а в петък ще бъде гласуван и в зала.

Преминаване на ГДБОП (Главната дирекция за борба с организираната престъпност към МВР) в ДАНС (Държавната агенция за национална сигурност) означава на практика разформироване на ГДБОП. Ако не може да бъде оздравена и превърната в ефективна полицейска служба

Разумни доводи за разформироването на ГДБОП има: "Системата Цветанов" трябва да бъде разградена

Клишето "разграждане на системата" се роди в първите години на прехода, заради необходимостта да бъдат обезвредени механизмите, чрез които функционираше тоталитарният режим и преди всичко неговата репресивна машина. Но както е казал писателят, незаслужена е лошата слава на клишетата, никога не знаеш кога ще ти послужат за най-кратко обобщение  на някоя новооткрита истина.

След идването на власт на ГЕРБ няколко факта трябваше да подскажат на медиите и на опозицията, че от вътрешния министър се подготвя изграждането на мощна система за безконтролно използване на законните лостове на МВР за цели, подчинени на лични и партийни цели чрез концентрация на силова и информационна власт, която да действа под личния негов надзор. Законодателното обезпечаване на целите беше оставено изцяло на него.

Най-напред беше ликвидирано създаденото по препоръка на Брюксел и след поредица осъждания на България от Европейския съд по правата на човека в Страсбург Бюро за контрол над специалните разузнавателни средства (СРС) и той беше вкаран в политическите релси на парламентарното мнозинство, което безропотно узаконяваше всяка идея на Цветанов. Паралелни промени в законите за МВР и ДАНС - едно от първите законодателни действия на ГЕРБ, беше да се окастри ДАНС от основни правомощия и те да се насочат към ГДБОП под предлог да няма дублиране на оперативно-полицейски функции.

Реформата на Цветанов се сведе всъщност до изграждане на силна ГДБОП, която пое обратно кажи-речи всички правомощия на ДАНС и остави агенцията за украсителна табела на тихия фронт, изпразнена от смисъл, след като й беше отнето правото на собствена агентура, а бяха й оставени аналитичните функции, без да е ясно чия информация (придобита от кого) ще анализира.

Стигна се дотам да не бъдат формулирани в закона функциите на най-важните дирекции на ДАНС   "Контраразузнаване", "Икономическа сигурност" и "Разузнавателна защита на конституционния ред", а да се определят "с акт на Министерския съвет". И нито масово медиите се впечатлиха, нито независимите експерти по сигурността, докато в парламента мнозинството Искра Фидосова на шеметна скорост прокарваше промените. Опозицията дремеше, а сините лидери припяваха, че Станишев като премиер създал и ползвал ДАНС по времето на председателя й Петко Сертов за политически цели (което не се потвърди с факти, дори  доклади от този период за нарушения на министри от Тройната коалиция  сочат обратното), подавайки на Цветанов пропагандни доводи в полза на кръстоносния му поход за смазването на ДАНС.

Дори да беше вярно, че Станишев е използвал ДАНС за политически цели, голямата загадка, която стои и до днес, е

защо новият премиер Борисов не реши да използва агенцията за истинските й законни цели
а остави Цветанов да я обезсмисли, лишавайки себе си като министър-председател от основен лост за борба с високата корупция и най-тежката организирана престъпност, какъвто лост всъщност му беше дал в ръцете законът за ДАНС в тогавашния му вид?

Единствено Йордан Бакалов от "Синята коалиция" обърна внимание, че ГЕРБ отказва да регламентира законодателно и парламентарния контрол.

Така ГДБОП се превърна в служба, натоварена с огромна власт и с неясни реални функции - тя хем трупаше информация подобно на контраразузнавателните служби, хем ловеше и разследваше престъпници, без да достига извън нея обективна информация за нейната ефективност, защото министърът стана ПР-ът на акциите й от екраните на телевизиите. Оттам близо четири години той лично раздаваше правосъдие, обявявайки виновни и невинни, громеше усъмнилите се в неговите доказателства, съобщаваше кога ще се внасят обвинителни актове, посочваше съда за виновник за неблагополучията (вместо да разкрива корумпираните съдии), фаворизираше и героизираше службата и шефа й, големите телевизии го слушаха и гледаха ласкаво, докато скандалите се нижеха и сетивата на хората започнаха да закърняват.

И спряхме да се впечатляваме - дори когато най-високи функционери на ГДБОП обявиха, че онзи Стойчо Стоев в Перник се самоубил в белезници (в тяхно присъствие!). Прокуратурата мълчеше и замазваше гафовете на МВР, само няколко неправителствени организации прошумяваха, а Съюзът на съдиите пишеше храбри мотивирани писма до Висшия съдебен съвет. ВСС, и той като прокуратурата, мълчеше. Но и действаше, назначавайки приятели и протежета на Цветанов на ключови постове и наказвайки онези, които имаха кураж да не се съгласяват с вътрешния министър. Така системата Цветанов

прехвърли пораженията си и върху правосъдната система, развращавайки най-напред нейния върховен управляващ орган

И докато парите на МВР отиваха за все по-впечатляващи доспехи и въоръжения на т. нар. антимафиоти от елитната служба, за да ги видим вечерта по телевизията още по-респектиращи, страховито блъскащи врати, тръшкащи заподозрени, и дори снимащи се да отмарят след добре свършената работа по фотьойлите на претърсваните от тях офиси на организираната престъпност, по селата, където не се и мяркаше полицай, вилнееха необезпокоявано "неорганизираните" бандити. Старци са ограбвани и пребивани за 10 лева, по пътищата на страната нощем рядко минава патрулка - аз лично не съм виждала! Което е направо престъпно на фона на данните на ЕС за 2010 г., че България е страната в Европа с най-голям относителен брой униформени (618 полицаи на 100 хил. българи, при двойно по-малко в Германия например)!

И си течеше безметежно и героично експонирана епохата Цветанов - без последствия за върха на МВР и ГДБОП след нито един скандал. Дори за изтеклите СРС по разработката на шефа на митниците Ваньо Танов - разработка, в която беше подслушван самият премиер, и за която парламентарната анкетна комисия установи, че е заведена без достатъчно законови основания и че на прокуратурата не са докладвани всички данни от приложените СРС. (Разработка, илюстрираща всъщност битката на Цветанов за овладяване и на цялата информация за контрабандните канали - ако решим да бъдем точни за причините за конкретния скандал.) Дори - повтарям - за самоубийството в белезници в Перник и за пълното безхаберие на антимафиотите по отвличането на Мирослава - пак никакви последствия.

Кратък поглед назад към скандалите на прехода с главен участник МВР и специалните служби показва, че те не са затихвали по този начин, което прави уникално управлението на Цветанов (вижте карето в края на текста).

При Цветанов беше друго. Той еднолично обявяваше истината. Затова и управлението му не беше просто възмущаващ стил, а система. Която - да, налага се, да бъде разрушена.

Възстановяване/установяване на нормалност или просто нови интереси

Да бъде възстановена нормалността в сектора за сигурност - така председателят на временната правна комисия Христо Бисеров обобщи смисъла на разформироването на ГДБОП чрез прехвърлянето на всичките й активи и пасиви заедно с личния състав към ДАНС и възлагането на разследващи функции на агенцията. Концентрацията на силова и информационна власт в една структура - ГДБОП, показа, че не се постига резултат, мотивира той промяната.

Под информацията в "Дневник" за приетия от комисията законопроект обаче много читатели запитаха дали сега прехвърлянето на всички правомощия към ДАНС не е пак концентрация на власт.  И дали е случайно, че първата законодателна стъпка на новото управление в сигурността е пак създаването на фаворизирана служба.

Рационални са и въпросите, които зададе на заседанието на комисията Младен Червеняков - че оттук нататък предстои да се мисли за взаимодействието на МВР и ДАНС, за координацията между службите, имащи право да използват СРС, след като самото техническо прилагане, извършвано досега от СДОТО към МВР,  предстои също да се изтегли от вътрешното министерство в самостоятелна агенция.

Аз бих говорила по-скоро за установяване, не за възстановяване на нормалност, тъй като трудно  намирам досега примери за нормална  (несъобразена с политическата конюнктура) работа на специалните служби.

Вътрешните министри винаги са ги превръщали в свои предани оръдия, особено ГДБОП

(изключение прави краткото министерстване на Михаил Миков и това на Христо Данов в началото на 90-те години). И само от личността на министъра - от неговата държавническа отговорност, ако я имаше, оставаше да зависи за какви цели се употребява силовата мощ. А вътрешните министри досега бяха политически лица. За първи път в министеркия  кабинет на МВР влиза неполитическа фигура,или поне сочена за такава, с която без съмнение са съгласувани промените още преди избирането на правителството, а може би и преди изборите.

Ако търся поводи за надежди, те са именно в политическата необвързаност на министъра, поне така изглежда - ако не е измамно впечатлението. Ако говоря за съмнения, те са в традицията на задаващата се кадрова вихрушка на отговорните постове, с която започва работата си всяка нова власт. (И най-вече в неяснотата на актуализираните интереси и лобита и в светлината на оформящите се властови центрове, които ще се проявяват под формата на съвети към новия премиер Орешарски, а  той ще се види принуден за слуша и изпълнява, тъй като самият е твърде далечен от проблематиката.)

Ако в различните областни дирекции на МВР кадровите смени най-вероятно са наложителни (пак заради пожарното предизборно кадруване на Цветанов, за да се подсигури с лично доверени директори), то за ДАНС би било обезпокоително да бъде веднага сменен директорът (докато довършвах този текст той подаде оставка, а  докато си мислех, че е добър тест  дали тя ще бъде приета, се оказа че вече е била подписана).

Не трябваше ли поне веднъж да бъде опитано

да се изгради работеща служба, без да я оглавява "наш (политически) човек"

Можеше поне веднъж да бъде опитано той, директорът прфесионалист, заварен на поста, да си проведе кадровата вихрушка съобразно законовите промени, които е приел за свой дълг да осъществи.

Иначе печатът върху ДАНС е сложен предварително. Печатът от системата "Цветанов". Само че с нов изпълнител. И с неясен вдъхновител.

* * *

Последствия от някои скандали на прехода с участник МВР, които ярко илюстрират разликата със системата "Цветанов"

- През 1995 г. в Седмо столично РПУ беше пребит до смърт 22-годишния Христо Христов. Заради свирепия произвол на редовите полицаи оставка подаде директорът на Националната полиция Иван Димов - паралелно със съдебното дело срещу полицаите.

- През 1996 г. в жк "Люлин" бяха застреляни от престъпници трима полицаи. Заради безхаберието в МВР по организацията на полицейските акции оставка подаде вътрешният министър Любомир Начев.

- През 2000 г. бяха намерени подслушвателни устройства в дома на главния прокурор Никола Филчев. Заради неразборията в гръмналия скандал "Бръмбаргейт"  кой контролира поставянето на СРС оставка подаде главният секретар на МВР Божидар Попов.

- През 2008 г. след мегаскандала, свързан със срещата му с  братя Галеви, бившият вътрешен министър Румен Петков, смятан за един от най-силните хора не само в БСП, но и в държавата, беше принуден да подаде оставка.

- През 2009 г. часове след смъртта на арестанта Пламен Куцаров в полицейския автомобил по време на конвоиране министър Михаил Миков уволни двама шефове от дирекция "Криминална полиция", към която тогава се числеше ГДБОП.   

Първия Български Бутон за споделяне

Няма коментари: