МИСЛИ, РАЗМИСЛИ И ПОМИСЛИ ЗА ГРАЖДАНСКОТО ОБЩЕСТВО В
БЪЛГАРИЯ
доц.д-р инж. Пенко Гюров
Ще започнем своите разсъждения с една
теорема. Да, с теорема, а не с хипотеза, защото хипотезата е само
предположение, а теоремата е нещо, което може да бъде доказано. И така, какво
беше теорема? По старогръцки: „зрелище”, „представление”. В тяхната (и наша)
математика: „размислям” и още „истина, достъпна чрез съзерцание”.
По-нататък необходими ще бъдат както
представлението и размисълът, така и съзерцанието. Ето теоремата, която
предлагам и която ще се опитам по-нататък с размисъл или съзерцание да докажа:
„Гражданското общество е общество,
характеризиращо се преди всичко със своята непрекъснато действаща гражданска култура”.
Допускам,
разбира се, като съжаление и самоирония, че горната формулировка силно напомня следния
соцанекдот. Бай Тодор упрекнал математиците от БАН, че само те не работят за
образа му пред народа и им дал срок седмица да предложат нещо. Минава
седмицата, те пристигат и казват: „Мислихме много и измислихме следната
тодорема: „Всяка крива линия, успоредна на априлската линия, е права линия.”
Всъщност
наличието или самодостатъчността на гражданско общество в едно общество и държава е
концентриран израз на наличието на достатъчно гражданска култура в тяхното
население. Тук очевидно е възможен шаблонът: „Колкото – толкова!” (гражданско
общество или гражданска култура) и „Каквото – такова!” (гражданско общество или гражданска
култура).
Трябва да се приеме, че гражданското общество е дял, част, основна структура
в съществуващото общество, която се изразява, формира от неговите
съпротивителни сили. Неорганизирани предварително. То е спонтанна изява на тези
сили. То възпира развитието на обществото в определени нежелани посоки,
нарушава неговото спокойствие, тоест неговия хомеостазис.. В тази връзка трябва да се каже ясно, че
гражданското общество е спонтанно и непредизвестено събитие. То не стои в
обществото със своите евентуални инструменти „на гюме”. Гражданското общество е
спонтанна изява на съпротивителните сили на обществото, обединяващо ги на
базата на определени морални ценности и общи интереси.
Що се
отнася до опита, направен по-горе за частично припокриване или уеднаквяване на
понятията „гражданско общество” и „гражданска култура”, може да дам следните
оправдания:
- в
своето некратко съществуване понятието гражданско общество не можа да
организира и раздели своите описателни и
нормативни аспекти – те непрекъснато се смесват и го правят недееспособно;
- то е достатъчно непрецизно и
многозначно, тоест пак с лоша действеност;
- има двойственост на формулировката и употребата й – общество, което е
част от обществото. Това създава илюзията, представата, че то трябва да се
прави, гради, тоест не е спонтанно творчество на масите, възникващо при
определена обстановка и събития;
- по своята същност гражданското общество е функционално пространство
между алтернативите държава и бизнес за свободно от принуда обединяване на гражданите
за действия при необходимост. Какво обединява тук гражданите и ги тласка към
обединени действия? Наличието на достатъчно обща ценностна система, тоест
тяхната гражданска и политическа култура. Или разбирането, че хората в своята
индивидуалност и общност стоят по-високо от държавата и бизнеса от морална
гледна точка.
С невъоръжено око може да се забележи случващото се днес изкривяване и
погрешно насочване на основните възможности и цели на гражданското общество.
Това може да се характеризира със следния известен стар анекдот. Учителката в
част по физика пита какво става, ако една кола излезе от пътя и се блъсне в
едно дърво? Иванчо вдига ръка и казва: „Ще се вдигне цената на ракията!”
„Защо?” – пита учителката. Следва отговорът: „Ами татко казва: каквото и да
стане в тази държава, все се вдига цената на ракията!”
Въобще-изобщо, както казваше един мой началник, днес в държавата битува
простото схващане, че за всичко, което не върви, е виновна липсата на гражданско
общество. Дали са окрали нещо от бюджета или съседната бакалия, дали са ни
набили от Брюксел или Доган е рекъл нещо неприлично – вината е в това, че няма гражданско
общество. Като го направим, тоест „изградим”, всичко ще е О.К. Това сега, от 20
години насам, е мантрата на всеки българин – властимащ или властнямащ.
Всъщност би било любопитно и полезно да се съберат на едно място най-разпространените
в нашето съвременно общество по-прости или по-сложни митологеми, с които е
обраснало понятието гражданско общество. Ето:
- гражданското общество е усъвършенстван, тоест подобрен вариант на
демокрацията, нещо като „демокрация плюс”;
- гражданско общество може да има във всяко съвременно общество, независимо
от неговото икономическо състояние, от неговото институционално и
цивилизационно равнище;
- да има или да няма гражданско общество в едно общество зависи само от хората в него –
достатъчно е те да го поискат и ще го направят или имат;
- гражданско общество трябва да има непременно,
то трябва да изгради и укрепва свои постоянни институции, различни от тези на
властта и бизнеса;
- гражданското
общество носи, осигурява необходимата справедливост или поне една допълнителна
справедливост в рамките на всяко демократично общество;
- гражданското
общество осъществява или поне има за главна цел осъществяването на един, ако е
възможно, цялостен граждански контрол върху държавата, общините, бизнеса;
- гражданското
общество смекчава, ограничава и дори лекува всички (или значителната част от
тях) известни недостатъци на капиталистическото общество, в което живеем сега;
- гражданското
общество е обществен инструмент, чрез който създаваме условия за намаляване или
дори преодоляване силното неравенство между бедни и богати, характерно за
съвременното общество;
- гражданското
общество е нещо различно от гражданската и политическа култура на хората в
обществото и помежду им не може да се поставя знак за равенство;
- гражданското
общество е важно изобретение на европейските народи от втората половина на
изминалия ХХ век;
- гражданското
общество, неговите прояви възникват и ще възникват независимо от желанието и
нежеланието на народните маси, тяхната подготвеност за това и размера на
противоречията между властта, бизнеса и народа;
- гражданското
общество е или поне може да бъде универсален подобрител и лекар на основните
недъзи на съвременния свят, на вътрешнодържавните и междудържавни
взаимоотношения;
- гражданското
общество е също власт – паралелна на съществуващата власт и то не трябва да се плаши и да се
самоотстранява от поемането на власт и властови функции, а тъкмо обратното;
-
напълно е възможно и може дори да се препоръча в една отделна страна гражданското
общество да поеме управлението на цялата държава и обществото.
Според
мен повече от очевидно е, че от кибернетична гледна точка по-голямата част от
тези митологеми трябва да бъдат
приети като своеобразни черни кутии, обратна връзка за допълнително управление
на обществото.
Много
мислих, обсъждах вътрешно в себе си и се съмнявах в тези изредени по-горе
митологеми и тяхната правота. Първоначално реших, че всяка една от тях трябва да се анализира
самостоятелно и да се провери нейното господство или единственост до какво
води. По-късно приех, че всяка една от тях именно поради своята всеобхватност
има смисъл и приложно поле, само ако се възприема в своята частна и обща
релативност. Чак тогава „узрях”, че нещата могат да бъдат осмислени, ако се
обърнем към скептицизма на така наречените рилски шопщини, тоест „постолови
премудрости”, а именно. Ето:
- относно правотата
им:
„У сúчко не може да си прав, мòре òти че се изкрúвиш накъде прàвата стрàна.”
- относно съмненията в
тях:
„Като
не é текà, че е онакà, мòре, та па че е нéкакво, коко да не é нúкакво.”
- относно релативността
им:
„Не
може да мислиш само текà, требе да мислиш и онакà, оти ютре текà че стане онакà, а ти по средата, та заникъде, леле.”
Някои допълнителни
разсъждения за гражданското общество.
Съгласно контактния
подход гражданското общество е
третото тяло, контактът между двете обществени алтернативи – властовите
възможности на държавата и властовите възможности на бизнеса. В този смисъл
представляват интерес някои от основните характеристики на властта. Ето тези
характеристики.
Всяка власт, колкото и
малка и незначителна да е тя, се стреми винаги да бъде цялостна, всеобхватна,
тоест абсолютна. В същото време тя използва всички средства да стане постоянна,
тоест вечна. Тези характеристики произхождат от факта, че властта не е просто
подходяща институция или символ, а човешко поведение, защото се изразява и
упражнява от хората в тяхната конкретност. В този смисъл гражданското
общество, въпреки че има като
основна цел осъществяването на контрол върху двете алтернативни власти –
държава и бизнес, никога и при никакви условия няма да получи този контрол,
защото това означава двете власти да нарушат своя стремеж към пълна и постоянна
власт, тоест да загубят своята същност.
Всяка стъпка към
институционализиране на гражданското общество или на елементи от него е реално невъзможна,
защото, от една страна, то се превръща в част от властта, която иска да
контролира, а от друга – влиза в пряко противоборство с нея за власт, която тя
в никакъв случай няма да му отстъпи. В тази колизия всъщност е скрит крахът на
разпространяваните от различни радетели на гражданското общество проекти то да
управлява обществото чрез наличните демократични институции.
Непрекъснато
споменаваните глобализация и съвременни комуникации освен всичко друго
ускоряват до неимоверност политизацията на обществото – правят я лесна и
масова. Ако преди протестите на обществото срещу властта са били бавни и са
избухвали чак когато в обществото се натрупа голям потенциал от нарушения и
несправедливости, сега това е почти обратното. Много често днес с по-малка
масовост протестите се предизвикват дори от отделни фрагменти на общото
властническо поведение. Днес при тези нови комуникации спонтанният протест,
самоорганизацията и организацията на гражданското общество стават много бързо и
ефективно. Нещо повече – забелязва се създаването на едно постоянно протестно
поведение на властнямащите, едно постоянно недоверие към властимащите.
В
този и само в този смисъл трябва и ще бъде много
полезно да формулираме, че днес гражданското общество всъщност вече е
гражданска култура в непрекъснато действие.
Друг
момент, който заслужава да бъде отбелязан в настоящия анализ на проблемите на
съвременното гражданско общество, е неговата антисистемност и дори ирационалност.
Всъщност то е по-близо до анархията, отколкото до реда в обществото. Редът
според него е израз на статуквото на неравенството и на използването на властта
не в полза на обществото, тоест той не заслужава нашето доверие. Казано по друг
начин, антисистемността и елементите на анархия, които носи вътре в себе си гражданското
общество, са в основата на неговата полезност и на минимално възможното
наказание, което то носи на обществото, виновно за този несправедлив ред.
В
заключение вероятно е необходимо да се направи изводът, че глобализацията и
всеобхватността на новите медии и комуникация наложиха сериозни промени в
традиционните за ХХ век представи и реални функционални пространства на такива
важни за обществото понятия, като демокрация, гражданско общество, гражданска
култура, граждански протест и т.н. В тази връзка трябва да се каже, че за
някои от тях днес е повече от наложително да ги наричаме с други изменени
имена. Вече повсеместно се говори например не просто за демокрация, а за
демокрация плюс, хоризонтална или още контра- и алтердемокрация. Тези промени
увеличават съвместимостта между традиционната демокрация и гражданското
общество в новите му измерения.
Ако трябва да синтезирам
стария опит на гражданските движения през последните два века и съвременната
практика на гражданските протести във времето на глобализацията, до и след интернет, е възможно да се
предложи следната деветстепенна скала за анализ и действие днес на гражданското
общество, тоест за непрекъснатото действие на гражданската култура на
обществото. Ето:
- участие
(в живота на обществото);
- информираност (за
всичко, което става);
- надзор (върху властта);
- обсъждане (действията
на властите);
- оценка (на тези
действия);
- осъждане (на
неприемливите от тях);
- възпрепятстване (изпълнението
на най-лошите);
- неподчинение
(гражданско);
- бунт (последно действие
срещу реда).
Ако трябва да синтезираме основните цели или по-точно
действия на съвременното да синтезираме основните цели или по-точно действия на
съвременното гражданско общество в
ерата на глобализацията, електронните медии и комуникации, съгласно едно предложение на френския философ Пиер Розвалон в неговата
наскоро излязла книга „Контрадемокрация”, ще ги сведем отново до три типа
активност:
- надзор. Това не е
старият надзор, вървящ след събитията понякога с месеци и години. Сега това е
надзор, а не контрол върху властимащите и техните дела от властнямащите – още
при замисъла, проекта, началото на изпълнението на решенията на властта. Днешните комуникации осигуряват
почти мигновеното поставяне на важните въпроси: „Къде пак греши властта?” и „На
кого това е изгодно?”. Даже нещо повече – правят тези въпроси постоянни,
безотлагателни, тоест „висящи”, както е модерно днес да се казва;
- възпиране. Това не са
старите демократични процедури за протест и за спиране изпълнението на едни или
други политически и икономически решения на властта, които винаги са закъснели и
безполезни. Сега това и особено протестът чрез новите средства за комуникации и
бързи медии става почти мигновено и е трудно игнорируемо от властта. Вече не се
чакат съответните избори и наказателният вот всеки четири години. Протестната
мобилизация вече не е проблем. Тя вече става проблем на властта.
- осъждане. Става дума за
оценка, за морално и политическо отхвърляне вече не на отделни решения
и действия на властите, а за възникване на масов отказ на доверие към властта и
към основната част от нейните решения и действия. Това е своеобразна присъда,
която много бързо, след като надзорът и възпирането не са помогнали, става
благодарение на новите комуникации масова и неотменима. От нея не може да се
избяга.
Бих предложил в подкрепа на идеите на П. Розанвалон тези три основни
типа гражданска активност да бъдат формулирани в следните максими на
съвременното гражданско общество:
- непрекъснат надзор върху всички форми на властта, упражнявана от институции
и лица чрез осигуряването на достатъчна прозрачност за гражданите;
- непрекъснато отхвърляне
на всяко нелегитимно действие и решение на властта чрез неговото гражданско обсъждане, морално и правно
осъждане;
- непрекъснато
възпрепятстване въвеждането в сила на всяко осъдено и отхвърлено от гражданите решение и действие чрез граждански натиск и неподчинение.
Ако трябва да обобщим всичко
гореказано, тоест тази не съвсем проста материя, практически свързана с такива понятия като обратна връзка,
черни кутии в обществото, обратна връзка, системен хомеостазис, обществен
строй, демокрация, гражданско общество и гражданска култура, можем да си
помогнем, като обясним, че практически тук става дума за моделиране на
обществото, в което сега живеем, за едно негово условно структуриране от
най-простия възможен вид, извършено за целите на неговото обяснение и възможно
изменение.
Ето
главните структурни елементи на този модел. Този модел силно зависи от това за
кого и в чия полза се прави.
От
гледна точка на управляващите сега обществото:
-
моделиране на обществото и неговите институции, моделиране на неговото
управление, включително самите управляващи, управлявани, тоест
утвърждаване на съществуващата днес либерална демокрация като обща за всички
цел и като една добре и правилно изградена система със съответни обратни
връзки, осигуряваща непрекъснато необходимия хомеостазис – равновесие и
жизненост при всички възникващи вътрешни и външни за системата смущения;
- допълване на модела,
афиширано като необходимо негово подобрение, включващо допълването му с
нови и постоянни структурни елементи,
тоест процеси и институции, които можем да наречем анархизатори и които вътре
като част от модела чрез внасяне на определени и контролирани по място и сила
ограничени въздействия внасят съответна локална дезорганизация, като по този
начин извеждат на преден план и осигуряват изпълнението на основни и истински
за управляващите и лъжливи за управляваните цели на системата. Тази
допълнителна структура и процес управляващите наричат гражданско общество и го предлагат на управляваните като
усъвършенстван и по-справедлив модел на демокрацията.
Всичко това, създадено и
успешно използвано от управляващите през последните почти 200 години и почти
мълчаливо приемано като единствено възможно от управляваните, известният
словенски философ Словомир Жижек сполучливо нарича „успешен брак на капитализма
и демокрацията”.
От гледната точка на
управляваните в обществото:
- моделът на управление
на обществото, предлаган и налаган от сега управляващите, включващ либерална представителна демокрация и т.нар. гражданско общество, разбирано като участие и контрол в
управлението чрез вътре вградени в модела граждански структури и институции –
временни и постоянни, е лъжлив и неработещ и всъщност е полезен само за
управляващите;
- истинският и работещ
модел за справедливо управление на обществото, приемлив може би за управлявани
и управляващи, е моделът на представителната либерална демокрация с непрекъснато действащо гражданско общество,
тоест гражданска култура като
структура за обратна връзка, но не вградена в модела, а действащата като
външно, тоест съдържателно допълнение към модела с непрекъснато действие. Това
в кибернетиката се нарича принцип за управление чрез външно допълнение.
Разликата между двата
модела от гледната точка на управляващите и от гледната точка на управляваните
е, че в единия, обратната връзка, тоест черната кутия на управлението е пряка
част от модела и по тази причина е силно зависеща от него, а в другия тя има
съдържателен характер и действа като външно допълнение към модела, тоест не
зависи от него и може да влияе пряко върху целите и равновесието на модела на
управление на обществото в полза на управляваните.
Как в действителност трябва да стане всичко това?
Необходимо е непрекъснато
гражданско участие в управлението и историческо време, за да стане това
постоянно поведение на всички управлявани, тоест тяхна гражданска култура.
Това, което трябва да наричаме гражданско общество в този
случай, не са някакви временни или постоянни интегрирани в системата граждански
институции, а такива, които са различни, външни на нея и постоянно
противопоставящи се на модела на управление на обществото. Това трябва да е самостоятелна
и непрекъснато действаща гражданска култура и поведение, еднакво за всички
управлявани, чрез която те изповядват своя постоянен конфликт на интереси с
властта и бизнеса, тоест с управляващите ги.
Накратко
три трябва да са основните характеристики на гражданското общество, изповядвано
като непрекъснато действаща гражданска култура, а именно:
- липса на каквато и
да е интеграция с бизнеса и властта;
- постоянен и непрекъснат
контрол върху техните действия;
- пряка на цели и
резултати корекция към общопризната обществена справедливост.
И тъй
като едновременно съм както силно убеден в изложените по-горе тези за ново гражданско
общество, тоест за необходимостта от непрекъснато действащата гражданска
култура, така и силно смутен от тяхната различност спрямо всичко предлагано и
съществуващо сега, ще си позволя да приключа целия този текст със следната
„постолова шопска премудрост”:
„Нú мечката може да мяýка като мàчка, ни мàчката
да ревé като мечка, та и ýлав като мене да знае коя да погàля и от коя да фýкна
додéка време не ми е минàло.”
Няма коментари:
Публикуване на коментар